Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

De 10 momenten die mode bepaalden in 2022, volgens Time Magazine

mode

Als mode een uitdrukking is van de tijd waarin we leven, weerspiegelden de grootste momenten van dit jaar de geschiedenis van een tumultueuze wereld. De oorlog in Oekraïne, de opkomst van antisemitisme en kinderuitbuiting sijpelden in 2022 door in het nieuws, in de hoofdartikelen en in de modewereld.

Natuurlijk waren er ook momenten van empowerment en lichtheid: Rihanna herdefinieerde zwangerschapsmode met gedurfde en feestelijke looks; Julia Fox werd een modieuze ster; en supermodel Linda Evangelista uit de jaren 90 keerde triomfantelijk terug op de catwalks.

De 10 grootste modemomenten van dit jaar volgens Time Magazine

Toen Rihanna, culturele kracht en toekomstige Super Bowl-artiest, eerder dit jaar haar zwangerschap aankondigde, brak ze het nieuws met een foto van haar terwijl ze door New York liep met haar partner, A$AP Rocky, in een vintage Chanel-jas met een intens roze kleur en haar buik bloot.

Dat moment zette de toon voor een kwart vol spectaculaire looks, waarbij de zangeres koos voor onthullende, couture-ensembles rond haar groeiende buik. Van een doorschijnende zwarte jurk die ze droeg over lingerie tijdens de Dior-show tijdens de Paris Fashion Week in maart tot een eindeloze reeks crop-tops, bandeau's en lage broeken die niet alleen haar babybuil blootlegden maar ook vierden, Rihanna herschreef de regels van zwangerschapskleding, één blik tegelijk.

Als een langlopende New Yorkse artiest en doorbraakster van Uncut Gems, had Julia Fox vóór dit jaar geen gebrek aan erkenning, maar nadat ze begin 2022 een korte maar veelbesproken relatie met Kanye West was begonnen, klom ze naar een niveau van virale bekendheid. .

Toen Fox in februari arm in arm met 'Ye' op de Paris Fashion Week verscheen met dramatische zwarte eyeliner en denim en leren looks die bij de rapper pasten, veranderde ze van lokale beroemdheid in modemuze, internationaal en avant-garde.

De romance was van korte duur, maar Fox is sindsdien een agent van mode-chaos geworden met outfits die gedurfd, onconventioneel en vaak de zwaartekracht trotserend zijn (ze werkte onlangs samen met een vriend om een ​​outfit samen te stellen van weinig meer dan dode bladeren, hars en kettingen).

Hoewel haar kledingstijl soms onaangenaam kan zijn, heeft ze ook bewezen sympathiek en leuk te zijn online, en werd ze de TikTok-stem van het moment met doe-het-zelfvideo's, bekentenissen en innemende opmerkingen.

Als er één look is die dit jaar zowel de rode loper als de hoofdartikelen heeft gedomineerd, dan is het wel de Miu Miu-minirok, een gedeconstrueerde - en zeer magere - versie van het geplooide schoolmeisjeshoofdstuk. De rok was alomtegenwoordig in 2022 en verscheen in couturereportages zoals de cover van Nicole Kidman's Vanity Fair en op straat tijdens de modemaand. En zoals bij de meeste grote modemomenten, was de rok meer dan alleen een rok.

De low-rise micro-mini-stijl leek een bredere terugkeer naar de esthetiek van de vroege jaren tachtig in te luiden, een tijd waarin 'heroïne chic' of 'ultra-skinny' als levensvatbare trends werden beschouwd. Deze boodschap werd onderstreept toen Miu Miu een korte film uitzond aan het einde van de lente/zomershow op 22 oktober 2021, waarin de rok debuteerde, die de spot dreef met de Brazilian Butt Lift (BBL).

In maart, slechts enkele weken na het begin van de oorlog in Oekraïne, deelde supermodel Gigi Hadid op Instagram dat ze, in navolging van haar mede-Argentijn Mica Arganaraz, haar verdiensten van het lopen op de catwalk tijdens de modemaand zou doneren om "degenen die lijden" te steunen. ” in de Oekraïne en aan degenen die zijn getroffen door de oorlog in Palestina.

Terwijl andere modellen, waaronder Vittoria Cerretti, Kaia Gerber en Gigi's zus Bella Hadid ook het voorbeeld van Arganaraz volgden, was het de post van Gigi Hadid die de meeste krantenkoppen haalde: Vogue plaatste haar advertentie in een blogpost op Instagram, maar verwijderde later de vermelding van zijn gevoelens over Palestina uit het onderschrift - en voegde het vervolgens weer toe, waarbij het elke keer kritiek kreeg. Toen het tijdschrift de taal van Hadid over Palestina opnieuw in de post opnam, bevatte het een opmerking van de redacteur: "We hebben dit bijschrift bijgewerkt om de verklaring van Gigi Hadid over haar donatie nauwkeurig weer te geven."

Voor het Met Gala van dit jaar, met als thema 'American Fashion', bracht Kim Kardashian een eerbetoon aan een Amerikaans icoon, Marilyn Monroe, in de met juwelen getooide naaktjurk die de actrice droeg om in 1962 Happy Birthday te zingen voor president John F. Kennedy.

De jurk, een nauwsluitend stuk geïnspireerd op een schets van Bob Mackie voor kostuumontwerper Jean Louis, werd op maat gemaakt voor Monroe en uitgeleend aan Kardashian door Ripley's Believe It or Not Museum in Orlando, dat de jurk in 2016 won op een veiling met een bod van $ 4,8 miljoen, waarmee het de duurste jurk is die ooit op een veiling is verkocht.

De beslissing van Kardashian om de jurk te dragen was controversieel. Sommigen bekritiseerden haar omdat ze het aandurfde een stuk van zo'n historische betekenis te dragen en het risico liepen de jurk te beschadigen, terwijl anderen bezwaar maakten tegen de trotse bekentenis van de realityster dat ze op dieet was gegaan en in drie weken 20 pond was afgevallen om het aan te trekken, met het argument dat haar gedrag bevorderde ongezonde schoonheidsidealen.

Supermodel Linda Evangelista maakte haar triomfantelijke terugkeer naar de catwalk voor de Fendi-show in New York in september 2022, haar eerste optreden in een modeshow in 15 jaar. Een van de oorspronkelijke 'Supers' wiens catwalk- en redactionele aanwezigheid de gouden eeuw van het supermodel in de jaren negentig bepaalde, had de afgelopen jaren de krantenkoppen gehaald nadat ze had onthuld dat een cosmetische ingreep haar aan haar lot had overgelaten, woorden, 'brutaal misvormd'.

Evangelista's optreden op de catwalk werd begroet met staande ovaties door mensen als Kim Kardashian en Kate Moss. Het is dit jaar niet haar enige uitstapje naar de mode geweest; Ze verscheen ook op de cover van het septembernummer van de Britse Vogue.

Bella Hadid was dit najaar de ster van Paris Fashion Week toen ze in een verbluffende finale van de Coperni-show een jurk over haar lichaam spoot, een moment dat door velen werd geïnterpreteerd als een eerbetoon aan de voorjaarsshow van 1999 van Alexander McQueen waarin supermodel Shalom Harlow's witte jurk werd gespoten door robots.

Coperni's stunt begon met Hadid, alleen gekleed in haar ondergoed, onbeweeglijk terwijl ontwerpers haar lichaam met de hand bespoten met Fabrican, een gepatenteerde spray-aangebrachte stof. Na het aanbrengen van verschillende lagen vormde het materiaal een jurk die de ontwerpers slanker maakten door een spleet te knippen en het lijfje te vormen tot een off-the-shoulder setting. Volgens Coperni is de Fabrican-jurk wasbaar en herbruikbaar (als je de exacte afmetingen van Hadid hebt), maar hij kan ook worden teruggeplaatst in de oorspronkelijke oplossingsfles om te regenereren.

De rapper, die vorig jaar legaal zijn naam veranderde in Ye, is geen onbekende in controverse, maar dit jaar kruiste de polariserende muzikant en ontwerper de grenzen die ernstige gevolgen hadden. Tijdens Paris Fashion Week dit najaar organiseerde hij een verrassingsshow voor zijn Yeezy S9-collectie, waarin hij T-shirts liet zien met een blanke supremacistische zin die de Anti-Defamation League en Southern Poverty Law Centre hebben gecategoriseerd als haatdragende taal.

Hoewel de collectie werd bekritiseerd, was het Ye's aanval op Vogue-redacteur en styliste Gabriella Karefa-Johnson op sociale media nadat ze kritiek had geuit op haar beslissing om de T-shirts te maken die furore maakte. Dagen later maakte Ye op sociale media en in interviews een reeks antisemitische opmerkingen die niet alleen leidden tot het einde van zijn relatie met Vogue, maar ook van samenwerkingen en partnerschappen met bedrijven als Balenciaga, Gap en Adidas.

In een van de meest schokkende aankondigingen van het jaar in de sector, kondigde Gucci aan dat zijn creatief directeur, Alessandro Michele, zou vertrekken om het merk te leiden na bijna 20 jaar in het bedrijf en zeven aan het roer ervan. Michele's grillige, met logo's beladen stijl herdefinieerde en vernieuwde de nalatenschap van het luxe huis, waardoor het de go-to werd voor sterren als Harry Styles, Lana del Rey en Jared Leto.

Hij was verantwoordelijk voor de enorm winstgevende renaissance van het merk voor moederbedrijf Kering, waarvan de omzet tussen 2015 en 2019 bijna verviervoudigde, Michele's eerste jaren als creatief directeur; Gucci's wereldwijde inkomsten overtroffen die van andere merken van de Kering Group - waaronder Balenciaga, Saint Laurent en Alexander McQueen - tijdens alle jaren van Michele's leiderschap. Dit jaar is Riccardo Tisci van Burberry afgetreden en heeft Raf Simons zijn gelijknamige label gesloten, wat wijst op een gevoel van volatiliteit in de sector.

Balenciaga, een merk dat gedijde op controverse onder de provocerende creatief directeur Demna, is te ver gegaan. Het modehuis, dat als vluchtelingen verklede modellen in luxueuze leren vuilniszakken heeft geparadeerd en couture-knipoogjes heeft gemaakt naar items zoals Ikea's boodschappentas van $ 0,99 en campagnemerchandising Bernie Sanders, is betrokken bij een schandaal.

De controverse begon in november, nadat Balenciaga debuteerde met een advertentiecampagne met kinderen met teddybeervormige tassen gekleed in BDSM-kleding en een andere met afbeeldingen van papierwerk met betrekking tot kinderpornografiewetten. Beide campagnes leidden tot verantwoordingsoproepen en complottheorieën die suggereerden dat Balenciaga de uitbuiting van kinderen aanmoedigde.

Cedric Charbit, uitvoerend directeur van het merk, en Demna hebben openbare verklaringen afgelegd waarin ze hun excuses aanbieden voor de afbeeldingen. "Ik wil persoonlijk mijn excuses aanbieden voor de verkeerde artistieke keuze van het concept van de cadeauactie met de kinderen en ik neem mijn verantwoordelijkheid", schreef Demna op Instagram. "Het was ongepast om kinderen items te laten promoten die er niets mee te maken hadden."

Blijf lezen:

Post a Comment for "De 10 momenten die mode bepaalden in 2022, volgens Time Magazine"