Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Zet Messi op alles: waanzin voor het Argentijnse idool dat de magneet van de wereld werd

Lionel Messi

Lionel Messi is de meest gewilde trui. Het is de meest gelikete foto in de geschiedenis van Instagram. Het is een beker met het inmiddels klassieke "waar kijk je naar, dwaas" die als warme broodjes over de toonbank gaat. Het is het gezicht van een bier, van een wereldkampioen kledingmerk, van een energiedrankje, van een cryptocurrency-platform, van een oliemaatschappij die bijna net zoveel ballen en truien verkoopt als brandstof en smeermiddelen. Hij is de hoofdrolspeler van een voetbalsimulator die de meest populaire van allemaal wil worden. Het is de meest gedownloade skin van de meest klassieke schietvideogames. 

Lionel Messi is de coole kerel die je de beste band van allemaal bezorgt voor je feest van 15. Hij is de liefhebbende vader van Thiago, Mateo en Ciro en de modelechtgenoot van een vrouw, Antonela Roccuzzo, van wie iedereen de zijne wil zijn vrouw. Hij is de "kandidaat" voor het presidentschap die in een enquête de meeste supporters toevoegt boven alle politici en alle politieke partijen. Hij is de kerstman die het beste kerstcadeau naar de Argentijnen bracht en die verdomde spleet een tijdje verzegelde.

Hij is Lionel Messi en hij is de magneet van de wereld. 

Het kopen van een replica van het officiële nationale teamshirt met de drie sterren is op dit moment een onmogelijke missie. Om nog maar te zwijgen over het feit of u het magische getal 10 en de vijf letters van uw achternaam wilt toevoegen. Maar dit is geen nieuw fenomeen of na 18 december.

Een paar dagen voor de WK-finale tegen Frankrijk in het toch al onvergetelijke Lusail-stadion was "Messimania" wereldwijd ontploft en was het 10-shirt over de hele wereld uitverkocht. In Argentinië, terwijl de Scaloneta zijn weg vond naar Qatar, was het moeilijker om het kledingstuk te krijgen dan om de magische kubus in 30 seconden in elkaar te zetten. Het merk met de drie strips, technisch sponsor van de nationale ploeg, voldeed niet aan de vraag. "Er werd 55% meer verkocht dan tijdens het WK 2018 in Rusland, ruim boven onze prognoses", aldus het Duitse kapitaalbedrijf.

Deze woensdag om 12.00 uur stond het bordje "uitverkocht" nog stevig op de app en op de adidas-website toen men het startjack met de drie sterren wilde kopen dat wordt verkocht in ruil voor 23 duizend pesos. Het overhemd is gemaakt door RA Intertrading. De werkplaats had nieuwe productielijnen toegevoegd om aan de vraag te voldoen die was ontketend vóór de overwinning op strafschoppen op Frankrijk van de onstuitbare Kylian Mbappé. "Zelfs als we zouden willen, zouden we het volume niet kunnen verhogen, omdat het maken van overhemden een ambachtelijk werk is waarvoor gekwalificeerd personeel nodig is, zoals naaisters en snijders", legden ze uit aan deze krant.

De fournituren van de wijken in de stad Buenos Aires en de GBA zijn ook niet genoeg. Je moet je aanmelden zodat de naaisters de derde ster met de hand borduren op de shirts die er nog twee over hebben. Het is allemaal de schuld van Leo. Stel je voor dat Panini-beeldjes tegenwoordig werden uitgebracht...

Gebeurt het alleen in Argentinië? Het jack met de extra ster van de Les Bleus-beul is ook te koop op de officiële website van adidas in Frankrijk. Hij kost 90 euro, maar is pas vanaf donderdag 13 april te verkrijgen. Je moet geduld hebben.

En dat allemaal dankzij Messi. Maar dit is niet nieuw. Het werd verteld in deze krant tijdens de berichtgeving over het WK 2022. De Argentijnse shirts waren - en zullen de meerderheid - in de straten van Doha. Het is de moeite waard om een ​​bezoek aan het onmisbare Nationale Museum van Qatar te herinneren om te begrijpen dat deze 168 centimeter lange inwoner van Rosario al de meest gerespecteerde voetballer op de wereldkaart was.

Het albiceleste-shirt met het nummer 10 was de kleding die zonder overdrijving door 60 procent van de bezoekers werd gedragen aan die magische woestijnroos die de geheimen van een natie bewaart. En als het niet de 10e was voor Argentinië, was het de 30e voor PSG. Messi, die het "waar kijk je naar, idioot" nog niet had uitgesproken en nog lang geen kampioen was, was al de meest herhaalde figuur in het Midden-Oosten.

Om nog maar te zwijgen van het moment waarop hij het WK in de wacht sleepte en de emir Tamim bin Hamad Al Thani de bisht op hem plaatste, die tuniek van zwarte tule en gouden details die al het meest begeerde object voor verzamelaars is geworden. Die cape, die Arabieren bij grote evenementen dragen - vergelijkbaar met de smoking in het Westen - werd meteen het meest gewilde kledingstuk op de Souq Waqif-markt. Tot zondag de 18e werden er overdreven vijf per dag verkocht, alle winkels meegerekend in die zigzaggende gangen waar het niet waard is om te kopen zonder af te dingen. Op maandag de 19e was er geen vacature die het niet aanbood. De waarde? De onderhandeling begon bij drieduizend riyals, ongeveer 800 dollar. Die was voor veel minder verkrijgbaar.

Messi is de koning van de wereld. En hij is ook de koning van Instagram. De foto waarop hij op een nest reist met de FIFA Cup heeft al 73,7 miljoen likes en laat ver, ver achter de 58,7 miljoen van het ei dat lange tijd eigenaar was van een onwaarschijnlijk wereldrecord.

Maar het meest opvallende is dat de top 5 van de meest "gelikete" afbeeldingen op het sociale netwerk wordt aangevuld met nog eens drie van Leo: degene die slaapt met de beker in het Ezeiza-pand, degene met schaak met de gedevalueerde Cristiano Ronaldo die Het maakt deel uit van een campagne van Louis Vuitton en degene met de brede glimlach met het glas dat ze zo lang in het vliegtuig heeft gewacht. Allemaal boven de 40 miljoen likes. Vreemde tegenstelling natuurlijk, de Portugees is nog steeds de beroemdheid met de meeste volgers op IG: hij heeft 524 miljoen tegen de 411 van de Argentijn.

En als je een beetje wilt snijden met sociale netwerken of met de WK-wedstrijden, kun je blijven genieten van het beste. Voor $ 20 kan men Messi worden in Call of Duty: Warzone. En dood vijanden met het Blue Thunder-wapen met de Atomic Flea-sticker. Alle fans van deze videogame, een van de 10 meest gespeelde games van vandaag, willen Leo aan hun kant hebben.

"Ik moest je kopen", schreef Emiliano Dibu Martínez, de andere held van de finale in Lusail, samen met een emoji met hartjes in de ogen naar de publicatie waarin Leo zelf de lancering verspreidde. Dit is een van de vele samenwerkingen van de Argentijnse kapitein, die een nog krachtigere geldmachine werd. Messi is ook het gezicht van "e-football", het oude Pro Evolution Soccer, van Konami, dat opnieuw de meest gespeelde voetbalsimulator ter wereld wil zijn.

Op beurzen en in bedrijven in Argentinië worden de bekers met de woorden "waar kijk je naar, stommeling, ga daarheen" niet meer verkocht. Ze misten bijna geen enkele kerstboom. En als het geen beker was, dan was het een shirt. Heeft je Nederlandse vriend Wout Weghorst er een gekregen? In Spanje, het land dat het fenomeen heeft gemist sinds hij vertrok om Parijs te veroveren, stoppen de klassieke caganers - een figuur die de billen laat zien en de kribben begeleidt - met het beeld van een Messi van het nationale team niet met verkopen. Het fenomeen is wereldwijd.

Van Buenos Aires tot Doha. Van Doha tot Parijs. Van Parijs tot Barcelona. Van de echte wereld tot de virtuele wereld, Messi verschijnt overal. Hij laat de waarde van cryptocurrencies vliegen en hij is zelfs de hoofdrolspeler van een onderzoek dat Giacobbe Consultores de afgelopen dagen heeft opgesteld en dat de man uit Rosario heeft gemeten in een hypothetische presidentsverkiezing om de Casa Rosada te bereiken.

"Als dit de kandidaten waren, op wie zou je dan stemmen?" vroegen ze. En Leo, uit een universum van 2.500 monsters genomen met een mobiele telefoon, ontving 36,7 procent van de verklevingen, driemaal zoveel als Javier Milei (12%) en Cristina Kirchner (11,3%) verzamelden en ruim boven de drietand van Together for Change verzonnen van Patricia Bullrich (8,8%), Mauricio Macri (6,9%) en Horacio Rodríguez Larreta (2,9%). 

Messimania is gloeiend heet. Als zelfs de wensen van Merry Christmas in het Engels werden hernoemd door de Argentijnse 10. Of wie heeft de meme van de kerstman niet gekregen die Messi kerst wenst in plaats van vrolijk kerstfeest. Er was zelfs een postersticker in de straten van Madrid met het Rosario-idool.

Het is dat Messi een bijbelse ondertoon aannam om een ​​Messias te worden. Ja, vanaf nu met het dubbele. Voor zowel gelovigen als atheïsten. Hij is degene die kwam om alles te veranderen. En over een paar jaar zullen er duizenden kinderen zijn die Lionel Andrés of Lionela Andrea heten. De Antonela's zullen zich vermenigvuldigen. Voor hem. En in de landen die het toestaan ​​-laten we zeggen Bangladesh- zal Messi zijn voornaam zijn. 

Is hij beter dan Maradona? Is hij beter dan Pele? Is het de beste ooit? Zijn er nog koffietafel-intellectuelen die het oneens kunnen zijn over zijn bekwaamheid en grootsheid? Is het mogelijk dat het geen wateren meer verdeelt?

Voorlopig moeten de woordenboeken van Oxford en RAE stoppen met zoeken naar het woord van het jaar. Het lijdt geen twijfel: het is "Messi". En het heeft vele betekenissen. Is de aanvoerder van het nationale team de beroemdste man ter wereld? Aannemelijk. Vandaag is hij de koning van het voetbal, het idool van de jongens en de volwassenen en zelfs de eerste of laatste tatoeage, goed gedaan en slecht gedaan, van miljoenen mensen.

Post a Comment for "Zet Messi op alles: waanzin voor het Argentijnse idool dat de magneet van de wereld werd"